Dagens

image-description

Med Dagens er vi med å skape den verden vi egentlig ønsker oss, der vi spiser kortreist kvalitetsmat, og sørger for at små lokale produsenter kan drive med det de liker aller best. I et bærekraftsperspektiv er det åpenbart at vi må gi nye aktører en sjanse, som gjør det interessant og mulig å endre vaner.

Skrevet av den 17. oktober 2020.

Massimo og teamet hans bygger en digital plattform for direktehandel av råvarer til mat. Dagens svarer på problemet med høy maktkonsentrasjonen i norsk dagligvarebransje, som fører til fattigere matkultur, lav lønnsomhet for bønder og vanskelig markedstilgang for småprodusenter. Ved å bygge et system for å selge mat rett fra produsent til profesjonelle kunder og forbrukere, flytter vi makt fra distribusjon til produsent. Produsenten får god lønnsomhet og kontroll, samtidig som kundene får et større og mer variert tilbud, uten at det behøver å koste så mye mer.

Å stå på siden å heie er ikke nok

For Boitano er en investering mer enn muligheten for finansiell avkastning. Et selskap må selvsagt tjene penger for å være levedyktig over tid. Og så lenge vi tror på forretningsideen og menneskene bak, blir det mest et spørsmål om hva vi ønsker å tjene penger på. Vi står ikke bare på siden og heier på de som tør å satse, vi blir med å dra lasset. I dette tilfellet har vi investert arbeidstid og penger, knyttet til design og tjenestedesign.

Nye muligheter i tøffe tider

Som aktiv investor er vi med gjennom tykt og tynt. Da pandemien traff for fullt våren 2020, og restaurant og kantinekunder forsvant over natten, snudde Dagens seg rundt å testet salg av råvarer og produkter rett til forbrukere fra en aktiv Facebook-gruppe med 3000 medlemmer og et provisorisk hentepunkt på det nedlagte Økernsenteret. Det ga mersmak! 

I Boitano fikk vi selv erfare hvordan livskvaliteten gikk opp, og hvor gøy det er å lage mat med virkelig gode ingredienser. Vi skal gjøre vårt for at flere skal få oppleve dette i tiden fremover.