Hvis du vil ha Oslos beste matvarer levert til deg på døra

Hvis du vil ha Oslos beste matvarer levert til deg på døra

Hvis du vil ha Oslos beste matvarer levert til deg på døra på dagen, heter tjenesten Amoi. Bak Amois unike smaksopplevelser, kulinariske overraskelser og avansert gastronomi, står Posten. Ikke er det bare delikatesser heller, forresten. Postens nye bestillings- og leveringstjeneste med det fransk-klingende navnet tilbyr et kurert utvalg non-food i tillegg.

Skrevet av Ove Suhr den 23. juni 2021.

Med høye forventninger til kundeopplevelse, måtte AMOI sin tekniske løsning for bestilling, koordinering og logistikk, bokstavelig talt levere varene. For å konkurrere i et marked preget av sultne start-ups, etablerte Posten et start-up-aktig team av designere fra Blank, utviklere fra Kodemaker og Boitano, sammen med egne interne ressurser. Posten lever som de lærer; for å løse oppgaven bestilte de Oslos beste hjem til seg.

 

Torkild Kjevik fra Boitano har vært med på Amoi helt fra starten av, høsten 2019, den gang løse idéer ble samlet til et forprosjekt. Innledningsvis måtte teamet analysere hvordan de allerede eksisterende plattform-aktørene opererte, på jakt etter eventuelle behov som ikke allerede ble dekket, og vurdere om Postens ressurser og infrastruktur kunne anvendes til å dekke disse.  

 

“Under forprosjektet var jeg den eneste tekniske ressursen tilknyttet AMOI. I denne perioden jobbet vi med å brainstorme hva AMOI kunne og burde være. AMOI måtte skille seg ut. I tillegg til å delta i vår lille “think-tank”, var min oppgave å utrede hvor gjennomførbare de ulike idéene ville være i et teknisk perspektiv. Det ble faktisk ikke kodet en eneste linje for AMOI før prosjektet fikk grønt lys i februar 2020. Etter at prosjektet kom i gang, har vi utviklere selvfølgelig hatt hovedfokus på å skrive kode, men vi har også gjort alt ifra å skrive innhold til Instagram-poster, til å bidra aktivt i de forretningsmessige diskusjonene.”

 

Og tjenesten er blitt unik. Ikke bare på grunn av det helt spesielle vareutvalget. AMOI er unik på den måten at det er ett bestillingspunkt, flere underleverandører koordineres, og så er det ett leveringspunkt. Derfra er det ut til kunden.

 

Teknologien er også unik: «Det har hele tiden vært ambisiøse mål og et sterkt ønske fra ledelsen om at vi skulle lykkes. Men vi har hatt frie tøyler til å prøve ut ting, samtidig som vi har hatt ansvar for hele sulamitten. Det ga oss trygghet til å tenke utenfor boksen, når det gjelder valg av teknologi.»

 

Resultatet er en noe utradisjonell tech-stack. AMOI bruker Elixir, et funksjonelt språk som kjører på BEAM VM, som også er brukt av Erlang. Elixir har høy feiltoleranse og er svært skalérbart, men med lite fotavtrykk. Ulempen er at det generelt er færre utviklere som har erfaring med Elixir, dermed trengs litt mer tid på onboarding for hver nye utvikler. Men bruken av Elixir tiltrekker seg også engasjerte og nysgjerrige utviklere, noe et prosjekt som AMOI trenger.

 

«Valget av tech-stack ble også begrunnet med at vi ville ha noe raskt opp å kjøre» forteller Torkild. «I ettertid mener jeg det stemte ganske bra. Og så forventer vi jo suksess! Det at Elixir/Erlang blant annet brukes av både Whatsapp og Heroku viser at det takler store mengder samtidige brukere.»

 

“Nå er det absolutt ikke slik at vi tenker at AMOI aldri kunne ha blitt lagd på noen annen måte. Men med Elixir, Phoenix & LiveView i bunnen fikk vi dekket veldig mange av de tekniske kravene til løsningen rett ut av boksen, i en modell som er veldig kjapp og effektiv å både få up and running, samt iterere på. Med andre tech-stacker hadde vi nok trengt å sette opp feks RabbitMQ/Kafka i tillegg, for å få til de tingene vi trenger å gjøre. Da måtte vi samtidig håndtert kompleksiteten det medfører å ta inn slike services i prosjektet. Det at vi slapp unna sånt, gjorde at vi til tross for å være et veldig lite team, klarte å få ting ut til brukere i et høyere tempo enn vi hadde fått ellers. Det å kunne iterere og pivotere ofte var noe vi prioriterte høyt. Etterhvert som prosjekter vokser seg til, vil jo selvfølgelig den boost-effekten av å ta et “friskt” teknologi-valg man eventuelt merker helt i begynnelsen, avta. Da blir det mer viktig at man har en stabil og pålitelig plattform som kan bygges videre på. På begge disse frontene føler vi at vi har truffet ganske så godt.”

 

Torkild fortsetter: «Litt tweaking og tuning er det alltid. I AMOI har det jo gått veldig raskt framover med selve konseptet, men etterhvert som AMOI (og dermed også de tekniske utfordringene) har vokst, har vi samtidig som team blitt mer og mer komfortable med den tekniske plattformen, og funnet ut av hvilke patterns/løsninger som tech-stacken legger opp til og som vi er best tjent med. Og så blir det naturligvis endringer etter hvert som man bygger enda mer erfaring rundt dette.” 

 

Neste gang du tenker utenfor boksen selv, og for eksempel kjenner suget etter økologisk råkakao, ikke bare O´boy, da er tjenesten for deg Amoi.